کاشت مو | رزرو نوبت | هزینه ها، مراحل و بهترین روش

یکی از اقدامات بسیار مهم و متداول زیبایی، ایمپلنت یا کاشتن مو است که نه تنها در میان آقایان، بلکه خانم‌ها نیز رایج می‌باشد! برای اولین بار در تاریخ، دکتر ساساکاوای ژاپنی، کاشت مو را بر آسیب‌دیدگان حادثه سوختگی امتحان کرد و موفق هم بود! سپس  دکتر نورمن اورنتریچ اهل نیویورک، در سال 1952 اولین کاشت موی موفق بر فردی با الگوی ریزش مردانه را به نام خود ثبت کرد.

 امروزه نیز بسیاری از افراد به دلایل مختلفی دچار ریزش مو یا طاسی می‌شوند. بیماری، مصرف دارو‌های خاص، بالارفتن سن و وراثت از جمله این دلایل هستند. تکنیک‌های پیشرفته کاشت موی سر، کاشت ابرو و مژه به کمک این افراد آمده‌اند، تا برای همیشه از مشکلات پوست و مو رهایی یابند.

کاشت مو در ناحیه سر، طرفداران بسیار و مزایای متعددی دارد. مهم‌ترین این مزایا، بازگشت حس اعتمادبه‌نفس افراد است؛ به‌طوری که در میان تحقیقات انجام‌شده، افزایش اعتمادبه‌نفس و سطح زندگی اجتماعی، بیشترین دلیل ذکرشده برای انجام کاشت مو بوده است. علاوه بر آن افرادی که دچار ریزش موی شدید شده‌اند می‌توانند با استفاده از متد‌های مناسب کاشت مو‌، شاهد رشد مجدد مو‌های خود باشند.

فرایند کاشت مو به چه صورت است؟

فرایند عمل جراحی کاشت مو چیست؟

کاشت مو فرایندی است که طی آن فولیکول‌های مو (ساختارهای ریشه‌ای و کیسه‌ای‌شکل که مو در آن‌ها رشد می‌کند)، از بخشی از بدن به نام بانک مو که دارای فولیکول بیشتری است برداشت می‌شوند؛ سپس در قسمت بی‌مو یا محلی که ریزش دارد، کاشته می‌شوند.

بانک مو باید در مقابل ریزش موی ارثی مقاومت لازم را داشته باشد. یعنی تحت تاثیر هورمون‌ها نبوده و از تراکم خوبی برخوردار باشد؛ معمولا موهای پشت گردن یا گوش اینگونه هستند. از جمله مناطق کاشت مو در بدن هم می‌توان به سر، ابرو، مژه و ریش و سبیل در آقایان اشاره کرد.

کاندیدای مناسب کاشت موی سر چه کسانی هستند؟

کاشت مو فرایندی است که طی آن فولیکول‌های مو (ساختارهای ریشه‌ای و کیسه‌ای‌شکل که مو در آن‌ها رشد می‌کند)، از بخشی از بدن به نام بانک مو که دارای فولیکول بیشتری است برداشت می‌شوند؛ سپس در قسمت بی‌مو یا محلی که ریزش دارد، کاشته می‌شوند.

بانک مو باید در مقابل ریزش موی ارثی مقاومت لازم را داشته باشد. یعنی تحت تاثیر هورمون‌ها نبوده و از تراکم خوبی برخوردار باشد؛ معمولا موهای پشت گردن یا گوش اینگونه هستند. از جمله مناطق کاشت مو در بدن هم می‌توان به سر، ابرو، مژه و ریش و سبیل در آقایان اشاره کرد.

فاکتورهای مهم برای کاشت موی حرفه‌ای

داشتن حداقل سن ۲۵ سال و گذشت حداقل ۵ سال از مشکل ریزش مو، از جمله فاکتور‌های اولیه برای انجام پیوند مو است. حدودا 60% از تمام متقاضیان کاشت مو، 30 تا 59 سال دارند. همچنین افراد دارای ریزش مو به دلیل سوختگی، اسکار و زخم،‌ فاکتور‌های بعدی برای انجام پیوند مو به شمار می‌آیند! علاوه بر موارد ذکرشده، پزشک متخصص پیش از اقدام نهایی یک سری آزمایش برای بیمار تجویز می‌کند. انجام این آزمایشات به منظور اطمینان از عدم وجود بیماری زمینه‌ای و خطرناک در فرد، ضروری هستند.

نکات مراقبتی قبل از انجام ایمپلنت مو

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای کسب نتیجه مطلوب از پیوند مو، رعایت نکات مراقبتی پیش از انجام آن است. در صورتی که به دنبال انجام بهترین متد و کسب نتیجه دلخواه هستید، باید از یک سری دستورالعمل‌ها تحت عنوان نکات مراقبتی پیش از کاشت پیروی کنید:

  • اولین و مهم‌ترین نکته، انتخاب بهترین متخصص کاشت مو است. زیرا هر چه مهارت و تخصص پزشک بالاتر باشد نتیجه کسب‌شده بهتر و مطلوب‌تر خواهد بود.
  • اختصاص بودجه‌ای مناسب برای انجام پیوند مو دومین نکته است. زیرا گاهی اوقات انتخاب بهترین کلینیک و پزشک متخصص مستلزم صرف هزینه نسبتاً بالا است. کسب اطلاعات لازم در خصوص روش‌های پیوند مو یکی دیگر از مواردی است که پیش از کاشت باید آن را مد نظر قرار داد؛ زیرا این امر باعث می‌شود تا با دید منطقی از پروسه کاشت برای انجام آن اقدام شود.
  • از دیگر موارد، شست‌وشوی کامل مو‌، دو هفته پیش از زمان کاشت و روزی دو مرتبه است. عدم مصرف دارو‌های رقیق‌کننده خون مانند آسپرین از یک هفته پیش از انجام کاشت مو؛ این دارو‌ها به دلیل رقیق کردن خون ممکن است باعث خونریزی شدید حین پیوند مو شوند. به همین دلیل پزشک کاشت مو، افراد را از مصرف این دارو‌ها منع می‌کند. البته برخی از بیماران به دلیل داشتن بیماری خاص مجبور به استفاده از این دارو‌ها و سایر دارو‌های رقیق‌کننده خون هستند. در این صورت لازم است موضوع به پزشک اطلاع داده شود.
  • علاوه بر آن نیاز است تا از مصرف قرص‌های حاوی ویتامین  A و B یک هفته پیش از مو کاشتن خودداری شود. این ویتأمین‌ها نیز سبب رقیق شدن خون شده و امکان خونریزی را حین و بعد از پیوند مو بالا می‌برند.
  • همچنین مصرف هر نوع مکمل و دخانیات از جمله سیگار و قلیان و مشروبات الکلی نیز ممنوع است. زیرا در ترکیبات مشروبات الکلی، سیگار و قلیان، موادی وجود دارد که بر روی داروهای بی‌حسی تأثیر مستقیم می‌گذارند. به این معنی که آن‌ها را تا حدود زیادی بی‌اثر کرده و پزشک مجبور می‌شود از دوز بالاتر این داروها استفاده کند.

نکات مراقبتی بعد از کاشت مو

مراقبت پس از کاشت مو همانند موارد مراقبتی پیش از کاشت مو، امری حیاتی است. یکی از مهم‌ترین این نکات مصرف آنتی بیوتیک و برخی مسکن‌ها زیر نظر پزشک به منظور جلوگیری از عفونت و کاهش درد است.

علاوه بر آن افرادی که تحت پیوند مو قرار گرفته‌اند، باید از دارو‌های ضد التهابی برای کاهش ورم استفاده کنند. همچنین لازم است تا یک هفته بعد از کاشت افراد از مصرف مواد غذایی التهاب‌زا پرهیز نمایند (مواد غذایی التهاب‌زا، تحریک‌کننده آسیب‌ها هستند؛ که شامل خوراکی‌های پرادویه، تند، شور، بسیار ترش و محرک‌هایی مثل قهوه می‌باشند). استراحت، خودداری از انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های سنگین از دیگر نکات مراقبتی بعد از فرایند کاشت مو هستند.

گایدلاین‌های روز دنیا تاکید کرده‎اند که پس از جراحی کاشت مو، از انجام هرگونه فعالیت که منجر به عرق کردن می‎‌شود پرهیز کنید.

پوشیدن لباس‌های دکمه دار به منظور عدم آسیب زدن به زخم‌ها، نکته مهم بعدی است. همچنین بهتر است افراد از سر کردن روسری سنگین تا ۱۴ روز و کلاه تا یک ماه بعد از کاشت پرهیز کنند. لازم به ذکر است که بعد از انجام پیوند مو می‌توان با صلاحدید پزشک از دارو‌هایی مانند ماینوکسیدیل استفاده کرد. مصرف این دارو‌ها به منظور افزایش رشد مو‌ها ضروری است.

دوران نقاهت پس از کاشت مو

طی کردن دوران نقاهت بعد از کاشت مو موضوع حائز اهمیتی است که باید مد نظر قرار بگیرد. زیرا نحوه گذراندن این دوران تأثیر مستقیمی بر روی نتیجه پیوند می‌گذارد. متأسفانه برخی از افراد اهمیت این دوران را درک نکرده و بدون توجه لازم از کنار آن می‌گذرند. بنابراین لازم است نحوه شست و شو و پانسمان زخم‌ها در نهایت دقت انجام بگیرد.

جهت مراقبت بیشتر و پیشگیری از وارد آمدن آسیب به فولیکول‌ها باید دوران نقاهت بعد از کاشت را به صورت کامل طی کرد. به این معنا که تا زمان برداشت پانسمان و التیام زخم‌ها باید فعالیت‌های روزانه خود را محدود کرد. همچنین بیشترین زمان خود را در منزل و بدور از عوامل محیطی مانند آلودگی هوا سپری کرد.

عوارض جراحی کاشت مو چیست؟

فرایند پیوند مو نیز همانند بسیاری از اعمال زیبایی ممکن است عوارضی احتمالی را به دنبال داشته باشد. برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • ورم یا ادم
  • عدم ایجاد تقارن در مو‌های کاشته‌شده
  • بروز عفونت در زخم‌ها
  • وارد آمدن آسیب به بخش بانک مو
  • ایجاد شوک بعد از کاشت مو
  • ایجاد تغییر در رنگدانه‌های مو
  • ایجاد اسکارهای آشکار و دائمی
  • ایجاد کیست‌های زیرپوستی
  • بی‌حسی پوست سر

نکته

گاهی به‌دلیل شست‌و‌شوی زیاد سر بعد از کاشت، پوست سر ظاهری سنگفرشی یا پوسته‌پوسته پیدا می‌کند. برخلاف باور عموم، چنین حالت‌هایی جزء مضرات پیوند مو بشمار نمی‌آید؛ زیرا نشان‌دهنده مراقبت مناسب بعد از پیوند مو هستند. همچنین این وضعیت موقتی بوده و در کوتاه‌مدت برطرف می‌شود.

نحوه کاشت مو چگونه است؟

برای آگاهی از نحوه کاشت مو بهتر است پیوند مو را به دو دسته کلی تقسیم کرد. این تقسیم‌بندی شامل موارد زیر می‌باشند.

کاشت با روش میکروگرافت

میکروگرافت، یک متد بسیار ساده و محبوب برای پر کردن مجدد پوست سر با مو است. مزیت اصلی روش میکروگرافت این است که کم‌ترین جای زخم بر پوست بیمار باقی می‌ماند که همان هم با مقدار کمی مو، پوشیده خواهد شد. علاوه بر متقاضیان معمول کاشت مو، برخی از بیمارانی که تحت شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی قرار گرفته اند نیز، می‌توانند پس از درمان پزشکی خود، از پیوند موی میکروگرافت بهره ببرند.

متد میکروگرافت، دارای تکنیک‌های متفاوتی‌ست؛ اما دو تکنیک اصلی آن، شامل FUE (استخراج واحد فولیکولی) و FUT (کاشت واحد فولیکولی) می‌شود.

تکنیک‌های FUE و FUT

در تکنیک FUE از ابزار خوبی به‌نام پانچ برای استخراج تک‌به‌تک فولیکول‌های مو استفاده می‌شود که هیچ رد زخمی برجای نمی‌گذارد. کاشت مو با تکنیک FUT یا برش نواری یا دسته‌دوم، از جمله روش‌های کاشت موی تضمینی است که به‌عنوان محبوب‌ترین روش کاشت مو موفق در سال‌های اخیر لقب گرفت. در این متد پیوند، برش ایجادشده در بانک مو نیاز به بخیه دارد. این متدها از عوارض بیشتری برخوردار هستند؛ از این رو فرد به مراقبت بیشتری بعد از پیوند مو نیاز دارد. البته باید توجه داشت که در روش‌های کاشت نواری، می‌توان تعداد بیشتری گرأفت، با کیفیت بهتر استخراج کرد.

و اما در تکنیک FUT، از فولیکول‌های استخراج‌شده به‌شکل نواری، گرافت‌های جداگانه‌ای تهیه می‌شود.

کاشت با روش FIT

در کاشت FIT، فولیکول‌های مو به‌صورت حجیم و تکی از پشت سر فرد با نگهدارنده‌های دستی برداشته می‌شوند. این روش نیازی به جراحی ندارد اما تعداد زیادی فولیکول مو هم نمی تواند در یک جلسه به قسمت جلوی سر منتقل شود. در این روش، برخلاف میکروگرافت، ممکن است اسکارهای جراحی مقداری باقی بمانند.

بهترین راه برای کاشت موی پرتراکم چیست؟

بهترین و شاید تنها راه ممکن برای کاشت مو به صورت کاملاً تضمینی، مراجعه به بهترین کلینیک کاشت مو ایران است. این کلنیک با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین تجهیزات و بهترین دکتر کاشت مو قابلیت‌های بالایی در کاشت موی حرفه‌ای دارد.

انجمن بین المللی جراحی ترمیم مو (ISHRS)، پیشرو در درمان و ترمیم ریزش مو، توصیه می‌کند که فرد حتما پیش از انجام پیوند مو، تحت معاینه یک کلینیک تخصصی در این زمینه قرار بگیرد.

همچنین روش‌های مورد استفاده در VIP متناسب با شرایط و خواست بیمار برای او مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر آن در کاشت مو VIP عملیات کاشت با حداکثر تراکم ممکن انجام می‌شود. همچنین به کمک دستگاه سه بعدی لیزر خط مو و خط ریشی کاملاً طبیعی برای افراد طراحی می‌شود.

کاشت مو تضمینی و کاشت موی پر تراکم و طبیعی در کاشت VIP قابل اجرا خواهد بود. در پیوند موی وی‌آی‌پی تمامی روش‌ها زیر نظر متخصص کاشت مو انجام می‌گیرند. همچنین کاشت مو شامل میکروگرافت، SUT-FIT-FUT، میکرو SUT ترکیبی و فوق ترکیبی، سوپر FUT با متد‌های روز دنیا اجرا می‌شوند.

سؤالات متداول درباره کاشت مو

همه‌ی افرادی که ریزش مو دارند و پزشک‌شان می‌گوید که مشکل ریزش مویشان با کاشت مو حل می‌شود.

ضمن استراحت کافی و دوری از فعالیت سنگین، باید تمام داروهایی که توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود را مصرف کنیم.

از جمله عوارض احتمالی، می‌توان به ورم و بی‌حسی سر، به جا ماندن اثر زخم و شاید عفونت اشاره کرد.

هر روشی مزایا و معایب خودش را دارد. با این حال اکثر متخصصین روش VIP را بهترین روش می‌دانند. زیرا که متناسب با شرایط هر فرد متغیر است، شبیه به خط رویش طبیعی است و معمولا بسیار پرتراکم است.

برای انجام کاشت مو بهتر است به سراغ یک کلینیک مجهز و یک پزشک متخصص بروید و میزان مهارت و تجربه وی را به‌خوبی بررسی کنید. کاشت موی حرفه‌ای که توسط بهترین پزشک کاشت مو انجام می‌شود، ماندگار‌تر، طبیعی‌تر و با کم‌ترین زیان خواهد بود.

برای دسترسی به چنین پزشکان حاذق و باتجربه‌ای با ما تماس بگیرید. در این وب‌سایت تعداد زیادی از بهترین متخصصان حوزه‌‌ی کاشت به‌همراه ارائه رزومه آن‌ها به متقاضیان معرفی می‌شوند. همچنین انواع روش‌های پیشرفته و به روز برای پیوند مو به افراد ارائه خواهند شد.

بنابراین افراد متقاضی می‌توانند با توجه به شرایط و میزان بودجه‌ای که در دسترس دارند روش دلخواه خود را انتخاب کنند. البته پیش از هر اقدامی باید با پزشک متخصص کاشت جلسه‌ای مشاوره برگزار کنند. زیرا تصمیم نهایی در این جلسه اتخاذ می‌شود.

منابع