کمبود کدام مواد مغذی باعث ریزش مو میشود؟

کمبود کدام مواد مغذی باعث ریزش مو میشود؟

شایع ترین دلیل ریزش مو، ریزش موی ارثی یا آلوپسی آندروژنتیک هست؛ اما به معنی این نیستش که تنها دلیل ریزش مو میتونه ژنتیک باشه! بخصوص زمانی که شما دچار ریزش ناگهانی و شدید مو شدین، درحالی که در سابقه خانوادگی شما همچین موردی وجود نداره! درواقع یکی دیگه از اصلی ترین عوامل ریزش ناگهانی مو سر شما، میتونه نوع تغذیه و خوراک شما باشه؛ که امروز در مرجع کاشت موی ایران قصد داریم بطور کامل درباره اون توضیح بدیم.

نکات مهم تغذیه ای در کاهش ریزش مو

داشتن یک رژیم متعادل برای تمامی ابعاد زندگی شما ضروری و مهم هست؛ بنابراین وقتی شما تغذیه ای داشته باشین که مواد معدنی و مغذی ضروری بدن تون رو تامین نکنه، طبیعی هست که همه ابعاد سلامتی مثل سلامتی مو رو هم تحت تاثیر قرار بده و باعث ریزش مو بشه.honesthairrestoration

البته زمانی که صحبت از ویتامین ها و مواد مغذی ضروری برای بدن میشه، باید بدونید که این نیازها برای هرکسی متفاوت هست، و یک فرمول یکسان برای همه وجود نداره! بنابراین بهترین کار این هست که برای درک درست این نیاز ها، با یک متخصص تغذیه مشورت کنین. اما خب تا زمانی که بخوایین با دکتر صحبت کنین، در ادامه لیستی از مهمترین موادی که کمبود اونها باعث کاهش مو سر شما میشه، صحبت میکنیم.

پروتئین: کلیدی ترین عنصر موی سالم

پروتئین: کلیدی ترین عنصر موی سالم

نقش حیاتی در سلامت کلی مو دارد، زیرا ساختار موی شما عمدتاً از این درشت مغذی ضروری تشکیل شده است. با این حال، مصرف بیش از حد یا ناکافی پروتئین می تواند منجر به مشکلات مربوط به مو شود. از اونجایی که سرانه مصرف پروتئین در ایران بسیار پایین و کمتر از استاندارد جهانی هست، بنابراین احتمال اینکه شما هم دچار این کمبود باشین زیاد هست.

البته این نکته رو هم مدنظر داشته باشین که مصرف بیش از حد پروتئین می تواند منجر به کمبود بیوتین شود و دوباره باعث ریزش مو شود؛ بنابراین داشتن یک برنامه متعادل که پزشک تغذیه براتون چیده مهم هست.

مواد معدنی: اجزای سازنده موهای قوی

مواد معدنی: اجزای سازنده موهای قوی

مواد معدنی آهن، روی و سلنیوم برای حفظ سلامت مو ضروری هستند. کمبود آهن می تواند منجر به کم خونی شود، که می تواند به این معنی باشد که فولیکول های مو مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند و چرخه رشد موهای شما مختل می شود.

علاوه بر این، کمبود سلنیوم بر سلامت پوست سر و فولیکول های مو تأثیر می گذارد؛ همچنین مقدار ناکافی روی میتونه باعث ریزش موی حاد و مزمن بشه. ترکیب غذاهایی مانند آجیل، عدس و سبزیجات با برگ های تیره، می تواند به حفظ سطوح مناسب مواد معدنی و حمایت از سلامت موهای شما کمک کند.

ویتامین ها: تقویت کننده رشد مو

ویتامین ها: تقویت کننده رشد مو

حفظ تعادل مناسب ویتامین ها برای رشد موی سالم ضروری است. عدم تعادل می تواند باعث ریزش مو یا تشدید آن شود؛ به عنوان مثال، مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند چرخه رشد مو را مختل کند و منجر به ریزش ناگهانی مو شود. از سوی دیگر، کمبود ویتامین B7 (بیوتین) منجر به شکنندگی مو و افزایش ریزش مو می شود.

دریافت ویتامین C کافی، برای جذب آهن ضروری است و اگر به اندازه کافی مصرف نکنید، می توانید ریزش موی ناشی از کمبود آهن را بدتر کنید. برای حفظ سلامت موهای خود، حتما از میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

جلوگیری از ریزش مو

فرقی نمیکنه که دلیل کاهش موی شما چی باشه، در هرصورت پیشنهاد اول و آخر ما کمک گرفتن از متخصصین هست؛ هرگونه درمان خودسرانه میتونه باعث افزایش بیشتر ریزش بشه، و عواقب سنگینی رو برای شما داشته باشه! مشورت گرفتن از یک پزشک پوست و مو حاذق، میتونه خیال شما رو راحت بکنه که به بهترین و حرفه ای ترین شکل درمان شما انجام میشه. برای این مورد میتونین به لیست بهترین کلینیک کاشت مو مراجعه کنید.

البته که کاشتن مو همیشه بهترین گزینه نیست و گاهی راه های ساده تر و کم هزینه تری مثل PRP، مزوتراپی یا استفاده از داروهایی مانند ماینوکسیدیل میتونه مشکل شما رو حل بکنه. ولی بازم این مورد رو هم پزشک شما تشخیص میده و در هر صورت باید اول با اون مشورت کنید.

Picture of بزرگترین مرجع کاشت مو ایران

بزرگترین مرجع کاشت مو ایران

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *