داروی ضد ریزش مو ماینوکسیدیل | درمان ریزش مو با Minoxidil

داروی ضد ریزش مو ماینوکسیدیل | درمان ریزش مو با Minoxidil

همونطور که تا الان باید از مقالات آموزشی ما متوجه شده باشین، ریزش مو درمان های بسیار زیاد و متعددی داره! یکی از محبوب ترین روش های درمان ریزش مو، استفاده از ماینوکسیدیل میباشد؛ این محلول به کاهش ریزش مو و تحریک رشد مجدد در طیف وسیعی از شرایط ریزش مو، از طاسی با الگوی مردانه تا آلوپسی کششی کمک می کند.

Minoxidil، دومین درمان توصیه شده برای ریزش مو توسط متخصصان پوست و مو هست؛ 53٪ از آنها گفته اند که همیشه یا اغلب آن را به بیماران خود توصیه می کنند. این دارو به طور کلی به خوبی تحمل می شود و حداقل عوارض جانبی دارد! بنابراین اگر به دنبال درمان مناسب ریزش مو برای خود هستید، ماینوکسیدیل یک گزینه عالی است.ISHRS

ماینوکسیدیل چیست؟

ماینوکسیدیل یک داروی محبوب است که برای درمان ریزش مو استفاده می شود؛ این دارو به شکل های موضعی و خوراکی موجود است، اما محلول موضعی Minoxidil بسیار محبوب تر است! محلول موضعی مستقیماً روی پوست سر شما اعمال می شود و می توانید دو بار در هر روز از آن استفاده کنید. این محلول دارای 2 دوز مختلف 2% و 5% هست که برای آقایون معمولا 5% آن و برای خانم ها 2% آن پیشنهاد میشود.

البته یک دوز سوم 10% هم وجود داره که با این حال، این مورد توسط FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده) و MHRA (آژانس نظارتی داروها و محصولات بهداشتی بریتانیا) تایید نشده است. این دارو بیشتر با نام تجاری Rogaine یا Regaine یافت می شود. اما می‌توانید نسخه‌های بی‌نام تجاری که معمولاً ارزان‌تر هستند نیز پیدا کنید.

Minoxidil  چگونه کار می کند؟

در حال حاضر، شواهدی برای تعیین دقیق نحوه عملکرد این دارو برای افزایش رشد مو وجود ندارد! اما یک نظریه برجسته این است که استفاده منظم از ماینوکسیدیل اجازه می دهد تا خون بیشتری به پوست سر جریان یابد و فولیکول ها را با مواد مغذی و اکسیژن بیشتری تامین کند. ncbi.nlm.nih.gov

Minoxidil متعلق به خانواده ای از داروها به نام گشادکننده عروق است که برای گشاد کردن رگ های خونی شما طراحی شده اند. تصور می شود که ماینوکسیدیل با بهبود جریان خون، جریان مواد مغذی را به فولیکول های موی شما تشویق می کند. این می تواند آنها را برای ورود به مرحله رشد چرخه رشد مو تحریک کند.

در واقع به طور تصادفی پس از تجویز این دارو به بیماران مبتلا به فشار خون مقاوم به درمان شدید در دهه 1970 کشف شد. تنها پس از اینکه این بیماران شروع به مشاهده رشد غیرطبیعی مو در اطراف بدن خود کردند، متخصصان دریافتند که ماینوکسیدیل می‌تواند یک درمان موثر برای درمان طاسی با الگوی مردانه و سایر اشکال ریزش مو باشد.

آیا ماینوکسیدیل باعث رویش مو میشود؟

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که Minoxidil یک درمان بسیار موثر برای ریزش مو است؛ این می تواند برای انواع مختلفی از ریزش مو، از جمله:

  • طاسی با الگوی مردانه (همچنین به عنوان آلوپسی آندروژنتیک شناخته می شود)
  • ریزش مو با الگوی زنانه
  • آلوپسی آره آتا
  • تلوژن افلوویوم
  • آلوپسی کششی
  • ریزش موی ریش و ابرو

این عکس های قبل و بعد از مصرف دارو نشان می دهد که چگونه بیماران واقعی با موفقیت از این محلول برای رشد مجدد موهای خود استفاده کرده اند:

آیا ماینوکسیدیل باعث رویش مو میشود؟

آیا ماینوکسیدیل برای خانم ها هم موثر است؟

برخلاف برخی دیگر از درمان های ریزش مو، ماینوکسیدیل می تواند برای مردان و زنان استفاده شود! فیناستراید و دوتاستراید که مسدود کننده های هورمونی هستند، می توانند باعث واکنش های منفی در زنان شوند. با این حال، از آنجایی که Minoxidil یک درمان موضعی است که هورمون‌ها را تغییر نمی‌دهد، استفاده از آن برای زنانی که دچار ریزش مو هستند، کاملا بی‌خطر است.

در مطالعه‌ای در سال 2004، 381 زن 18 تا 49 ساله مبتلا به ریزش موی زنانه، اثربخشی و ایمنی 5% موضعی را با 2% موضعی و دارونما(Placebo) مقایسه کردند؛ پس از 48 هفته، مشخص شد که محلول 5% موضعی بهتر است و می تواند ریزش مو را در شرکت کنندگان بهبود بخشد.

ریزش موی زنان اغلب بسیار پیچیده‌تر از ریزش موی مردان است. دلایل بالقوه زیادی وجود دارد، بنابراین تشخیص دقیق با آزمایش خون ریزش مو در زنان مهم است. اینها می توانند به شما کمک کنند تا تعیین کنید که آیا ماینوکسیدیل یا یک درمان دیگر ریزش موی زنانه برای شما بهترین است یا خیر.

آیا ماینوکسیدیل برای ریش هم موثر است؟

ماینوکسیدیل نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای را برای کسانی که برای رشد موهای صورت خود در تلاش هستند نشان می‌دهد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد Minoxidil می تواند رشد مو را برای ریش و سبیل نیز تحریک کند.

یک مطالعه اثربخشی این دارو را برای موهای ریش در یک کارآزمایی تصادفی 16 هفته ای و کنترل شده با دارونما بر روی 48 مرد بین 20 تا 60 سال نشان داد. به شرکت کنندگان دستور داده شد که 0.5 میلی لیتر ماینوکسیدیل 3 درصد را دو بار در روز به چانه و خط فک خود بمالند. تعداد مو در مردان گروه Minoxidil به طور قابل توجهی بیشتر از افرادی بود که از محلول پلاسبو استفاده می کردند.wimpoleclinic

مطالعات دیگر نیز کاربرد این دارو را برای ابروها به تفصیل بیان کرده اند؛ در یک مطالعه خاص، مشخص شد که لوسیون 2% در تقویت رشد موهای ابرو موثر است!

انواع Minoxidil

انواع مختلفی از ماینوکسیدیل موجود است:

  1. فوم
  2. محلول (اسپری یا قطره چکان)
  3. شامپو
  4. قرص خوراکی

برای تهیه Minoxidil موضعی شما نیازی به نسخه پزشک ندارین؛ Regaine یکی از محبوب ترین مارک های بریتانیایی برای فوم و محلول های ماینوکسیدیل است. در همین حال، نوع خوراکی معمولاً برای درمان سایر بیماری ها مانند فشار خون بالا استفاده می شود. می توان از آن برای ریزش مو استفاده کرد، اما به نسخه ای از یک کلینیک خصوصی ریزش مو نیاز دارید.

چه دوزی نیاز دارم؟

ماینوکسیدیل در دو غلظت 2% و 5% موجود است. Regaine 5% فوم و محلول را در محدوده مردانه خود به فروش می رساند، در حالی که هر دو غلظت در محدوده آن برای زنان موجود است. دوز 5 درصد به طور کلی مؤثرتر است، اما با خطر بالاتر عوارض جانبی نیز همراه است. بسیاری از افراد با دوز کمتر شروع می کنند؛ اگر بعد از چند ماه نتایج مورد نظر خود را مشاهده نکردید، می توانید دوز بالاتری را امتحان کنید.

بزرگسالان باید 1 میلی لیتر (اسپری یا محلول) یا نصف کلاهک (فوم) را دو بار در روز به مناطق طاسی خود بمالند. کودکان باید ماینوکسیدیل را مطابق با راهنمایی پزشک خود استفاده کنند. اگر یک نوبت را فراموش کردید دو برابر نکنید. در عوض، فقط به استفاده از آن، طبق معمول، روز بعد ادامه دهید.

روش استفاده ماینوکسیدیل

این درمان ریزش مو را باید دو بار در روز به مناطقی از پوست سر که از طریق موهای نازک شما قابل مشاهده است اعمال کنید. اکثر افراد صبح و عصر، چند ساعت قبل از رفتن به رختخواب، از Minoxidil موضعی استفاده می کنند. بهتر است در طول هر بار استفاده از 1 میلی لیتر در مناطقی که ریزش مو دارید استفاده کنید.

چه مدت طول می کشد تا Minoxidil اثر کند؟

برای اکثر افراد، حدود هشت هفته طول می کشد تا بعد از استفاده متوجه بهبودی شوید. تنها پس از چهار ماه است که شما نتایج واقعی را تجربه خواهید کرد، البته تا زمانی که با استفاده مداوم همراه باشید.

اگر می خواهید از نتایج کامل بهره مند شوید، مهم است که درمان را مطابق دستورالعمل های محصول مصرف کنید. در بیشتر موارد، این به معنای استفاده از 1 میلی لیتر از محلول دو بار در روز است (اگرچه به برخی از افراد توصیه می شود که یک بار در روز از ماینوکسیدیل استفاده کنند تا خطر عوارض جانبی ناخواسته را کاهش دهند).

چه مدت طول می کشد تا Minoxidil اثر کند؟

ممکن است وسوسه شوید بیش از دوز توصیه شده استفاده کنید، اما ما قویاً توصیه می کنیم این کار را نکنید. کمکی به رشد سریع موها نمی کند و در عوض می تواند باعث ایجاد طیفی از عوارض جانبی مانند تحریک پوست شود.

عوارض ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل یک درمان ریزش مو است که به طور کلی به خوبی تحمل می شود و مشخصات ایمنی خوبی دارد. با این حال، برخی از مصرف کنندگان Minoxidil عوارض جانبی را گزارش می کنند. این شامل:

  • تحریک پوست سر
  • بثورات
  • خارش پوست سر
  • درماتیت تماسی آلرژیک
  • هیپرتریکوز موضعی یا ژنرالیزه
  • تغییرات در رنگ مو

این عوارض جانبی معمولاً پس از چند هفته اول استفاده از بین می رود. اگر متوجه شدید که عوارض جانبی شما از بین نمی رود، یا یک واکنش شدید یا واکنش آلرژیک دارید، بهتر است با پزشک عمومی خود صحبت کنید. البته زیاد نیاز نیست از بابت عوارض این دارو نگران باشید؛ خوشبختانه ماینوکسیدیل یکی از بی خطرترین داروهای ریزش مو است، زیرا بر هورمون های شما تأثیر نمی گذارد.

آیا راهی برای کاهش عوارض جانبی Minoxidil وجود دارد؟

اگرچه امکان حذف کامل احتمال عوارض جانبی وجود ندارد، چند کار وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر انجام دهید، مانند موارد زیر:

  1. فقط از دوز توصیه شده ماینوکسیدیل استفاده کنید
  2. شستن دست ها با آب و صابون بعد از هر بار استفاده
  3. این محصول را فقط در مناطقی که ریزش مو دارید استفاده کنید
  4. قبل از استفاده از محصول خود، مدت زمان ماندگاری آن را بررسی کنید.

جایگزین های ماینوکسیدیل چیست؟

Minoxidil یک درمان موثر برای مقابله با اولین علائم ریزش مو و طاسی است. با این حال، این درمان برای طاسی نیست. اگر متوجه شده اید که برای شما موثر نبوده است، چندین درمان جایگزین برای ریزش مو وجود دارد، از جمله:

  • فیناستراید
  • دوتاستراید
  • شامپوهای کافئین دار
  • کرم های استروئیدی

هر یک از این جایگزین ها برای درمان یک بیماری متفاوت طراحی شده است؛ بنابراین اگر مطمئن نیستید که کدام درمان را امتحان کنید، بهتر است از یک متخصص ریزش مو مشاوره بگیرید.

اگر ماینوکسیدیل کار نمی کند، کاشت مو FUE یا کاشت مو FUT ممکن است گزینه مناسبی باشد. در بهترین کلینیک های کاشت مو، در هر دوی این روش های جراحی انجام میشود. با این حال، پیوند مو نمی تواند از شما در برابر ریزش مداوم مو محافظت کند. در این موارد، Minoxidil می تواند به جلوگیری از ریزش مداوم مو کمک کند و به شما کمک کند تراکم مو را برای مدت طولانی تری حفظ کنید.

Picture of بزرگترین مرجع کاشت مو ایران

بزرگترین مرجع کاشت مو ایران

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *