تاثیر لیزر کم توان بر کاشت مو

تاثیر لیزر کم توان بر نتیجه کاشت مو

امروزه استفاده از لیزرهای کم توان، برای درمان بیماری های زیادی دیده میشود؛ عده ای باور دارند و ادعا میکنند که لیزر کم توان، میتونه در درمان آلوپسی آندروژنتیک موثر باشه و نتیجه کاشت مو رو بهبود ببخشه! حالا امروز در این مقاله آموزشی از مرجع کاشت مو ایران، قصد داریم تا با هم صحت این ادعا هارو بررسی کنیم.

استفاده از لیزر کم توان

لیزر تراپی کم توان که اصطلاحا به آن cold گفته می‌شود همان طور که از معنای لغوی‌اش پیداست در آن قدرت و میزان اشعه نسبتا کم و حدودا 500 میلی وات است. ازطول موج‌های کم توان (بین 600 تا 980 نانومتر) به دلیل قدرت پایینی که دارند عموما برای بازسازی بافت‌ها یا جراحی‌های جزئی استفاده می‌کنند.توانبخشی لاله

با اینکه این متد، برای درمان بیماری های مختلف استفاده میشود، اما تاثیر آن در درمان ریزش مو جای بحث و شک دارد! یکی از مهمترین محدودیتهای استفاده از لیزر کم توان در درمان ریزش مو، لزوم تکرار جلسات درمانی در طی مدت زمان مشخص است که اغلب به سختی مورد پذیرش بیماران قرار میگیرد.

نتیجه استفاده از Cold در کاشت مو

برای گرفتن جواب دقیق، این آزمایش روی شخصی با مشکل آلوپسی آندروژنتیک انجام گرفت. آلوپسی آندروژنتیک، شایعترین فرم ریزش مو است؛ به طوریکه حدود 50 درصد جمعیت بالای 50 سال را درگیر میکند. این بیماری درنتیجۀ به هم خوردن تعادل هورمونهای آندروژن ظهور می یابد، که میتواند به شدت برروی کیفیت زندگی این افراد مؤثر باشد.

در این آزمایش، تعداد 100 عدد واحد فولیکولار در دو سمت اسکالپ به صورت قرینه برای بیماران کاشته شد، که فولیکولهای مربوط به یک قسمت قبل از کاشت، به مدت 20 دقیقه تحت تابش اشعۀ لیزر قرمز با طول موج 660 نانومتر، فرکانس 80 هرتز و توان 100 میلی وات قرار داده شد.

بیماران در ماه سه و شش بعد از عمل از نظر میزان رشد مو در هر سمت با گروه شاهد (سمت چپ همان بیمار) مقایسه و ارزیابی شدند؛ و نتیجه این شد که «به نظر میرسد که یک جلسه تابش لیزر کم توان، در نتیجۀ موهای پیوند شده به روش جراحی، تأثیر معنی داری ندارد!»سیدمهدی طبایی

مکانیسم اثر لیزر کم توان

اثر لیزر کم توان مربوط به تحریک زیستی یا تحریک نوری است که میتواند با اثر بر تولید انرژی توسط میتوکندری ها، در تمایز و تبدیل سلول ها اثر گذار باشد، و فرایندهای متعددی از جمله ترمیم و سنتز کلاژن را تسریع نماید.

همچنین لیزرهای کم توان، توانایی افزایش سنتز سیتوکین ها، فاکتورهای رشد و القا آنژیوژنز را دارند. براساس شواهد موجود، پرتوی لیزر کم توان موجب تحریک تکثیر سلولی میشود. همچنین تغییرات یونی داخل غشای سلولی نیز، منجر به ورود و خروج برخی یون ها، بخصوص ورود کلسیم به داخل سلول میشود که میتواند در افزایش تکثیر سلولی موثر باشد.

Picture of بزرگترین مرجع کاشت مو ایران

بزرگترین مرجع کاشت مو ایران

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *