آیا خیس بودن مو باعث ریزش مو میشود؟ | دلیل ریزش مو در حمام

چرا موهای خیس میریزه؟ | دلیل ریزش مو در حمام

یکی از متداول ترین سوالاتی که از متخصصین پوست و مو ما میشه، این هست که آیا خیس بودن موها باعث ریزش مو میشه؟ یا اینکه دلیل ریزش مو در حمام چیه؟ چطور میشه اون رو کاهش داد و بطور کل چیکار باید بکنم تا وقتی موهام رو خیس میکنم، نریزین؟ در ادامه به پاسخ تمامی این سوالات در مرجع کاشت مو ایران میپردازیم؛ اما قبل از اون پیشنهاد میکنیم که اگر دچار ریزش موی شدید هستین، حتما با یک متخصص صحبت کنین و به آموزه های این مقاله اکتفا نکنید؛ برای رزرو نوبت به صفحه بهترین کلینیک مو در ایران مراجعه کنید.

چرا ریزش موهای خیس بیشتر هست؟

اگر خیلی کلی بخواییم جواب بدیم باید بگیم که “موهای خیس باعث تغییرات ساختاری و مولکولی می شود که بر ظاهر، بافت و سلامت کلی تأثیر می گذارد. hairsure” اما اگر دنبال جزئیات بیشتر هستید، برخی از دلایل اصلی عبارتند از:

  1. جذب آب؛ مو مانند یک اسفنج، آب را جذب می کند و مولکول های آب را به سمت پروتئین کراتین خود جذب می کند، و باعث متورم شدن ساقه می شود.
  2. اختلال پیوند هیدروژنی؛ پیوندهای هیدروژنی ساختار پروتئین مو را نگه می دارند. آب این پیوندها را مختل می کند و به طور موقت شکل مو را تغییر می دهد و آن را انعطاف پذیرتر می کند.
  3. لیفتینگ کوتیکول؛ کوتیکول، بیرونی ترین لایه مو، دارای پوسته های همپوشانی در موهای خشک است، اما زمانی که خیس می شود، لایه های داخلی را بلند کرده و در معرض دید قرار می دهد.
  4. افزایش خاصیت ارتجاعی؛ خاصیت ارتجاعی مو به دلیل بر هم خوردن پیوند هیدروژنی و تورم، افزایش می‌یابد که باعث می‌شود بدون شکستگی کشیده شود و دستکاری آن آسان‌تر می‌شود.
  5. تضعیف پیوندهای کراتین؛ پروتئین کراتین موجود در مو، توسط پیوندهای دی سولفید در کنار هم نگه داشته می شود که می تواند در آب ضعیف شده و حساسیت به آسیب را افزایش دهد.
  6. از دست دادن روغن های طبیعی؛ آب می تواند سبوم را از بین ببرد و باعث خشکی مو و پوست سر و وز شود.
  7. افزایش آسیب پذیری؛ موهای خیس شکننده تر و مستعد آسیب هستند و در مقابل شکستگی و برخورد خشن بیشتر مستعد می شوند.
  8. تغییر ظاهر؛ موهای خیس ممکن است تیره تر و توده ای به نظر برسند و توهم ریزش مو را ایجاد کنند.
  9. تورم الیاف مو؛ تماس آب باعث تورم ساقه مو، افزایش شکنندگی و خطر شکستگی به دلیل افزایش انبساط ساقه می شود.
  10. شکستگی مو؛ شکستگی موی مرطوب می تواند به دلیل تورم، ضعیف شدن پیوندها، افزایش خاصیت ارتجاعی و بلند شدن کوتیکول ها رخ دهد.
  11. آسیب مکانیکی؛ موهای خیس شکننده و مستعد شکستن هستند، خشک کردن خشن با حوله و شانه کردن شدید باعث ضعیف شدن ساقه و ریزش مو می شود.
  12. آلوپسی کششی؛ مدل‌های موی تنگ مانند بافته، کش یا دم اسبی می‌تواند باعث ایجاد فشار روی فولیکول‌های مو شده و باعث آلوپسی کششی شود.
  13. حالت دادن حرارتی؛ ابزارهای داغ روی موهای خیس می توانند به مرور زمان باعث آسیب به ساقه، شکستگی و ریزش مو شوند.
  14. بیماری های زمینه ای؛ شرایط پزشکی مانند عدم تعادل هورمونی، کمبودهای تغذیه ای و شرایط پوست سر می تواند باعث ریزش مو شود، به خصوص زمانی که خیس باشد و باعث تغییرات قابل توجهی شود.
  15. تلوژن افلوویوم؛ ریزش موی موقت ناشی از استرس، بیماری، جراحی، زایمان یا کاهش وزن سریع، بیشتر در صورت خیس بودن قابل توجه است.

چرا ریزش موهای خیس بیشتر هست؟

بطور کلی مهمترین نکته ای که در هنگام خیس بودن موها باید بهش توجه کنین، این هست که از شانه زدن و خشک کردن شدید اونها پرهیز کنین (دلیلش رو هم بالاتر ذکر کردیم). استفاده از شانه های دندانه پهن برای برس کردن، باز کردن گره مو، اجازه دادن به موها برای خشک شدن آهسته قبل از حالت دادن و اعمال حرارت مناسب، میتونه تا حد زیادی ریزش موی خیس رو کاهش بده.

مطالعه پیشنهادی: دلیل ریزش مو در تابستان

اقدامات احتیاطی برای کنترل ریزش مو هنگام خیس شدن

برای به حداقل رساندن ریزش مو در طول خیس بودن موها، از یک روال مراقبت از مو ملایم و دقیق، از جمله اقدامات احتیاطی و نکاتی برای جلوگیری از آسیب و حفظ موهای سالم پیروی کنید:

در هنگام شستشوی مو ملایم باشید

از شامپو و نرم کننده ملایمی که مناسب نوع موی شماست استفاده کنید؛ پوست سر خود را به آرامی با نوک انگشتان خود ماساژ دهید تا بدون ایجاد اصطکاک غیر ضروری، آن را تمیز کنید. از استفاده از آب داغ خودداری کنید، زیرا می تواند روغن طبیعی موهای شما را از بین ببرد و به خشکی و شکستگی مو کمک کند.

خشک کردن مناسب

موهای خود را به آرامی با یک حوله نرم و جاذب خشک کنید تا رطوبت اضافی از بین برود؛ از مالش خشن خودداری کنید زیرا باعث شکستن مو می شود. قبل از استفاده از ابزارهای حالت دهنده حرارتی، اجازه دهید موهایتان تا حدی در هوا خشک شوند. گرمای بیش از حد روی موهای مرطوب، ممکن است به مو آسیب برساند.

شانه زدن اصولی

از یک شانه دندانه دار یا برس بازکننده برای باز کردن موهای خیس به آرامی استفاده کنید، از نوک آن شروع کنید و به سمت ریشه بروید. از استفاده از شانه های دندانه ریز یا برس هایی با موهای تیز که می تواند باعث شکستگی و آسیب شود خودداری کنید.

از مدل موهای تنگ خودداری کنید

از مدل موهای تنگ خودداری کنید

زمانی که موهاتون خیس هست، از بستن اونها به شکل های سفت مثل مدم دم اسبی که باعث میشه فشار زیادی به ریشه مو وارد بشه خودداری کنید. این روش ها ساقه و فولیکول مو رو مورد فشار قرار میدن و در طول زمان آسیب زیادی به اونها میرسونن.

سایر نکات مراقبتی از موهای خیس

  • محصولات مناسب مراقبت از مو: از محصولات مراقبت از مو استفاده کنید که به طور خاص برای نوع مو شما فرموله شده اند.
  • از دستکاری بیش از حد خودداری کنید: برای کاهش استرس روی ساقه مو، دست زدن، شانه کردن یا حالت دادن بیش از حد موهای خیس را به حداقل برسانید.
  • تغذیه و آبرسانی: رژیم غذایی متعادل و مغذی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای سلامت مو را حفظ کنید. هیدراته بمانید، زیرا آبرسانی مناسب به سلامت کلی مو کمک می کند.
  • مدیریت استرس: تکنیک های مدیریت استرس را تمرین کنید، زیرا استرس بیش از حد می تواند به ریزش مو کمک کند.
  • مراقبت منظم از مو: یک برنامه منظم مراقبت از مو، از جمله شستشوی مناسب، حالت دهنده و درمان های گاه به گاه حالت دهنده عمیق مو ایجاد کنید.

مطالعه پیشنهادی: جدیدترین روش کاشت مو در آمریکا

نتیجه گیری نهایی

بطور کلی ریزش مو در طول فرایند رشد مو یک امر طبیعی هست؛ نکته ای که مهم هست اینه که بین ریزش موی طبیعی و بیش از حد تمایز قائل بشین! با نکات مراقبتی که گفته شد، میتونین تا حد زیادی مراقبت مناسبی از موهای خودتون داشته باشین. اما درنهایت باز هم تاکید میکنیم که هیچ چیزی بهتر از مشورت با یک پزشک متخصص پوست و مو نیست؛ این متخصصان معمولا روش مناسب شخصی سازی شما رو پیدا و پیشنهاد میکنند که باعث میشه بهترین نتیجه رو از درمان بگیرین.

Picture of بزرگترین مرجع کاشت مو ایران

بزرگترین مرجع کاشت مو ایران

مقالات مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *